Nu äntligen är vår vandringssida under uppdatering.

En arbetsgrupp hos Hembygdsföreningen finns utsedd för vandringar. Den består av representanter från föreningens styrelse, PROs vandringsgrupp samt intresserade av vandring och praktiskt arbete med vandringslederna. Till detta får Envikens Hembygdsförening bidrag från Falu kommun genom vandringslyftet till material m.m.

Under tiden vi uppdaterar fliken vandringsleder hänvisar vi till den privata arbetsgruppen, Vandringsleder i Enviken.

Välkommen till våra Vandringsleder i Enviken.

Delar av de gamla fäbodstigarna / vandringslederna i Enviken har med offentliga medel genom vandringslyftet, och ideella insatser fått en rejäl ansiktslyftning.

Det handlar om flera mil vandringsled till ett flertal fäbodar och naturreservat. Den första av tre etapper är rustad av ideella krafter i Envikens Hembygdsförening regi, och vars medlemmar och boende i bygden ville att sommarlederna skulle röjas och rustas upp. Under årens lopp har stigarna vuxit igen och lederna var i stort behov av en upprustning.

– Vi har gjort närmare 1 750 ideella arbetstimmar under två år på den första och andra etappen, och vi kommer efter nästa etapp att ha ett bra uppmärkt och fungerande ledsystem med olika längd och vandringsalternativ. Till en början var vi lite osäkra på om vi verkligen skulle klara av ett sådant här omfattande arbete. Men i bygden finns det ett stort intresse av naturen så hittills har det gått bra när så många har ställt upp för att hjälpa till.
I dag är vandring och vistelse i naturen populärt för många, och med de omfattande insatserna vi gör med våra leder kommer det med stor sannolikhet bli under många år framöver.
Redan den här sommaren har många vandrare gjort sin debut på våra vandringsleder.

Se även information om våra leder på Naturkartan.

Image

20 års jubileum, Vandring Sommarvägen 19/9 2020.

Det var tjugonde gången vi genomförde vandringen efter Sommarvägen från Klockarnäs upp till Alderbacka fäbod,och idag var vi drygt tjugo st som gick dom 11,5 km långa sträckan. När vi närmade oss fäbon fick vi höra kulning i fäboden väldigt vackert och mäktigt, och väl framme i fäbon mötte oss spelmän och längre in på tunet ytterligare spelmän från Svärdsjö Spelmanslag som framförde låtar av Klockarnäs spelmannen Vilhelm Hedlund.
Efter att vi serverats den traditionella ärtsoppan av Lisbeth och Clary blev det ytterligare underhållning av spelmanslaget till kaffet med gokaka, ja t.o.m lite härlig dans fick vi avnjuta på vallen.
Stort tack till alla, ingen nämnd och ingen glömd ni gjorde min dag. Jag är supernöjd med denna dag, och jag törs nog säga att det var fler som tyckte lika.
Image

Administrationen och de flesta vandringarna sköts och genomförs via Envikens Hembygdsförening.

Om du tycker vandringen gått bra efter våra leder och vill bidra till underhållet så vi kan förbättra och behålla standarden tar vi tacksamt emot ditt bidrag.
Märk gåvan med, Vandring.
Envikens Hembygdsförening.
Swish: 1231657261
Plusgiro: 2770345

Redan nu kan vi notera att vi mottagit bidrag till ledernas skötsel.
Stort tack.