Fordon

En unik traktor från 1937 finns i föreningens ägo. Ett gäng entusiaster har efter ett oerhört träget arbete satt den i körbart skick igen. Gruppen har noggrant dokumenterat traktorns konstruktion, traktorns egen historia och vad gruppen har utfört för renoveringsarbete.

SMV - Traktor

Söderströms Mekaniska Verkstad   Enviken, har byggt denna traktor med gummihjul år 1937.

Det maskinella kommer från en Chevrolet lastbil 1932.

Två stålbalkar bildar traktorns ram, på vilken kylare, motor, växellåda, kardan, fram- och bakaxel monterats.

Längd 310 cm, bredd 140 cm och vikt 1 400 kg.

Originalmotorn är utbytt till en Opel toppventilmotor  *2.5 L 54-39828 A, 2 473 cm3, 65 hkr.

Framhjul med träekrar 5.50/17, bak 10.00/20, fälgen är delad och navdelen vänd vilket bygger liten bredd.

Kombinerad färd- och handbroms direkt på utgående axeln efter växellådan. Från drivaxlarna är en kedjeslutväxel byggd ner till bakhjulen.

Sittbrunnen har torped med vindruta, heltäckande bakåtsluttande sidor och ”slåttermaskinssits”.

Snöplogsfäste fram, wirespel (Timmerlastningsapparaten RECORD, S.E. PETTERSSONS MEK. VERKSTAD Mora) och bygelkoppling bak.

W 2735 är godkänd vid registreringsbesiktning i Bingsjö den 10/6 1952 och åsattes chassinummer 845W52.

Traktorn ägs av Envikens Hembygdsförening.

Nedtecknat av Kurt Sjögren.

Traktorns historia:

Det är troligt att traktorn tidigare ägts av skol-Hans Hagman, Björkboda.

Från landsarkivet i Uppsala har vi skaffat kopia av registerkortet för W 2735

Notering: 27/8 1952, ägare: Mårsén Hans, Bingsjö.Ny ägare 23/4 1960.

Överförd till BBR 29/12 1965.      (beredskapsregistret)

Avregistrerad den 15 september 1969.

Traktorn ingick i Rune Selemarks donation av skogsmusset och hämtats från Marnäs till Erik Hedström för renovering.

Hösten 2008 flyttades traktorn till ”Brittas”.

I Enviken Hembygd nr 2  2008 sökte Börje Erikmats ”meka och skruva” intresserade gubbar och gummor för att renovera traktorn.

Fyra repgubbar Börje Erikmats, Göte Jonsson, Björn Gustafsson och

Kurt Sjögren, började den 3 februari 2009 projektet att få gång på traktorn.

Vi har träffats en eftermiddag i veckan, 114 träffar. Ca: 1500 tim

Det här har vi gjort

• Andra bakdäck, ett annat framhjul.
  • Motorn satt fast, nerplockad för rengöring och rensning av alla oljekanaler, skavt bort vändkanter i samtliga cylindrar, bytt 4 st kolvar, samtliga kolvringar.
  • Modifiering av annan oljepump.
  • Slipning av ventilerna, svarvning av kollektor i startmotor och generator.
  • Nytt cellpaket till kylaren.
  • Nytt el-och bränslesystem.
  • Annan förgasare.
  • Annan bränsletank.
  • Flertalet monteringar och demonteringar för det har läckt bland annat fick vi vatten i oljan, vi löste även det problemet. Med hjälp av ett 12-volts batteri för start och 6-volts för tändning + startgas gick motorn några varv den 16 november 2010. Juni 2012 går den på bensin.

T-Ford