midsommar_slide panorama_slide skogs_slide

Hej och välkomna till Envikens Hembygdsförening 50 år

Envikens Hembygdsförening Facebook.
Kontaktuppgifter: Tel: 070-573 51 21. Postgiro: 277034-5. Swish: 1231657261. Se även vår Facebook grupp, Vandringsleder i Enviken och vår Youtube film här nedan.
Envikens Hembygdsförening. Medlem.
Årsavgiften är 100 kr för enskild medlem och 150 kr för familj och kan betalas in på Swish: 1231657261. Vi hanterar personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen - GDPR. Läs mer på https://www.imy.se/ Telefon till vår kassör: 072-7223044. För att kunna tillhandahålla medlemsskap sparar vi följande personuppgifter; Namn, telefonnummer, adress och e-postadress.

2024 års KULTURPRIS

tilldelades

Inger Viklund-Forss &      Annelie Viklund.

för ett fint kulturarbete i Grejsans fäbod. Inger har tillsammans med sin syster Anneli fört vidare och utvecklat det arbete som deras mor Anna utfört i form av skötsel av kor och framför allt getter med att bland annat göra ost och messmör. De har också varit utomordentliga ambassadörer för Grejsan som fäbod genom att bevara gamla traditioner.
Arbetet är exempel på ett kulturarbete av mycket stort värde för vår bygd.

Sockendräkter i Dalarna – Svärdsjö/Enviken

Dalarnas Museum har producerat ett antal filmer där intervjuer gjorts med nyckelpersoner som har en sockendräkt och som bär på kunskaper om det lokala dräktskicket och berättar om dräkten. Nu har filmen om dräkten ”Svärdsjö/Enviken” publicerats där Eva Nicklasson berättar om dräktens historia.

Kalender.

Klicka på datum nedan för att se våra program/aktiviteter.

<<  <  December 2023  >  >>
 må  ti  on  to  fr  lö  sö
      1  2  3
  4  5  6  7  8  910

Böcker till försäljning.

Boken Björkboda och Marnäs.
Boken Björkboda och Marnäs.220 kr.

Denna bok har tillkommit genom flera studiecirklars arbete genom åren och omfattar tiden efter att Enviken blev egen församling. Den beskriver gårdarna i Björkboda och Marnäs och vem som bott där under åren, arbetslivet, näringar, föreningsliv skolor m.m.

Boken går att köpa på Jonssons fik & butik i Enviken. Den går även att beställa boken på EHFs mail. envikenshembygdsforening@outlook.com eller på tel: 070-5735121. Betala via Swish nr: 1231657261, märk "Marnäsboken" Ev poorto avgft tillkommer.

Envikens Hembygdsförening 50 år.
Envikens Hembygdsförening 50 år.100 kr

Envikens Hembygdsförening 1971-2021.

En kort beskrivning av föreningens verksamhet och evenemang under de gångna åren. Boken finns att köpa på Jonssons fik och butik i Enviken eller beställas via mail: envikenshembygdsforening@outlook.com eller på tel: 070-5735121.

Betala via Swish nr: 1231657261, märk "Hembygdsföreningen 50 år" ev porto avgift tillkommer.